Iedereen is een winnaar!

Zou dat niet mooi zijn, iedereen een winnaar. Waarschijnlijk niet want als iedereen een winnaar is dan is het speciale er op zich wel een beetje af..

 

Toch was dat de centrale boodschap waar vanuit ik voor mijn huidige opdrachtgever een celebration voor het voltallige personeelsbestand mocht organiseren. En dat zijn er een schamele 1100 dus ik kon mijn enthousiaste hartje ophalen met dit project!

De boodschap die vanuit de directie moest worden uitgedragen was die van waardering. Refererend aan de theorie van Maslow durf ik te zeggen dat waardering een zeer belangrijke kernwaarde is die enorm positief kan bijdragen aan iemands welzijn en motivatie op het werk. En laat een evenement nu het perfecte middel zijn om deze boodschap uit te dragen! Maar.. in deze economisch roerige tijden moet je wel oppassen dat je de plank niet volledig mis slaat. Met het oog op dit risico kiezen veel bedrijven ervoor om hun vingers hieraan niet te branden en onder het mom van;  “in deze tijden is er geen ruimte voor een feestje” wordt er steeds vaker gekozen om geen jaarlijks evenement te organiseren. Een gemiste kans wat mij betreft! Mits je het goed aanpakt..

Ook onder het personeel zit niet iedereen in deze tijden van bezuinigingen en onzekerheid te wachten op een personeelsevenement. Waar je tien jaar geleden als werkgever je personeel bedankte met een leuke borrel of een dagje weg moet je nu goed uitkijken dat je hiermee niet de verkeerde boodschap uitzendt. Dus de reacties op het nieuws dat er een personeelsevenement zou komen waren dan ook gemengd en niet allemaal even enthousiast.
Dit intrigeerde mij, zou het mogelijk zijn om zelfs bij de werknemers die er niets voor voelen om op kosten van de baas van een hapje en een drankje te genieten toch draagvlak te creëren? En dan wel op zo’n manier dat zij met een goed gevoel naar huis gaan en terugkijken op een evenement dat hen heeft gemotiveerd en geïnspireerd. De sleutel tot succes in deze was voor mij een stuk oprechtheid, mensen moeten voelen dat zij oprecht gewaardeerd worden.  Dat werd dus mijn persoonlijk doel, het uitdragen van waardering werd een missie, mijn missie!

Omdat ik als tijdelijke freelancer niet over voldoende interne personele kennis beschik hebben we een werkgroep opgericht met vertegenwoordigers van alle verschillende afdelingen. Hiermee haalde ik niet alleen heel veel kennis in huis maar creëerde ik eveneens een super breed netwerk om draagvlak voor zo’n event te creëren. Ik heb een brainstorm georganiseerd met de werkgroep waaruit we de meest uiteenlopende ideeën hebben gefilterd. Het fijne van brainstormen is dat alles mag en niets te gek is. Dit leidde tot ontzettend creatieve ideeën! Het samen werken met de werkgroep bleek erg essentieel want waarvan de ene afdeling super enthousiast werd, was de andere afdeling helemaal niet te spreken. Dit leidde dan ook wel eens tot discussie maar altijd met een uitkomst waar beide partijen zich in konden vinden.

Om de spreekwoordelijke plank niet mis te slaan hebben we niet gekozen voor een extravagante externe locatie maar hebben we op het eigen terrein een leegstaande fabriekshal omgetoverd tot evenementenlocatie. Hierin wilden we de industriële look en feel van de fabriek behouden met als contrasterende factor een luxe aankleding. Om het personeel alvast warm te maken voor de locatie hebben we foto’s gemaakt op de locatie en deze in puzzelstukken verdeeld en steeds een aantal puzzelstukken toegevoegd. Hierdoor ging de locatie van het evenement als een soort prijsvraag gonzen door het hele pand en (belangrijker) ging het evenement leven bij de werknemers.

We hebben de celebration opgedeeld in twee delen, als eerst het vertroetel gedeelte waarin waardering zich uitte in een stukje (uiterlijke) verzorging. Collega’s konden hier in allerlei activiteiten participeren zoals yoga en meditatie en zij konden zich laten verwennen door masseurs, visagisten en hair stylistes. Omdat we de inhoud van het programma geheim hadden gehouden leefde onder de werknemers het idee dat dit eerste gedeelte het complete evenement was. Echter, na stipt 50 minuten werden de werknemers omgeroepen om zich tussen de gordijnen door naar de tweede ruimte te begeven. Als doorgang hadden wij een 10 meter lange catwalk aan het podium gebouwd zodat alle werknemers over de catwalk naar de celebration liepen. We hadden het voltallige Leadership team langs de catwalk opgesteld om te applaudisseren voor iedereen die over de catwalk kwam, dus iedereen (zowel de managers als de kantinejuffrouw) ontving een applaus. Dit in combinatie met de prachtige aankleding van dit gedeelte van de celebration zorgde voor verbazing en een oprecht gevoel van waardering bij de werknemers!! (YES!)

Om het gevoel van waardering een extra dimensie te geven hebben wij gekozen om de jaarlijkse awards uitreiking tijdens de celebration te doen. Deze keer aangekleed als een heuse Oscar uitreiking compleet met VIP lounge voor de genomineerden en een podium met presentator en volgcamera’s. Alle 150 genomineerden werden als VIP ontvangen en hadden een eigen corner waar zij tijdens de awards werden opgevangen. Na de awards die mede door de Directeur en Vice President werden uitgereikt werd het VIP deel bij de rest getrokken en was er eten, drinken en oude hits op fijne actuele DJ beats voor iedereen.

Als laatste ingrediënt om te zorgen dat echt iedereen zich betrokken voelt bij de groep heb ik met de secretaresses van alle afdelingen een groep mensen bij elkaar verzameld. Deze mensen heb ik een flashmob aangeleerd op het nummer ‘Celebration’ van Kool and the Gang. (Zelfs de directie deed hieraan mee!!) Na de awards werd de flashmob ingezet en stonden we met ongeveer 60 mensen op de dansvloer onverwachts een puik stukje dans weg te geven. Dit had tot gevolg dat zelfs mijn collega die liever niet teveel in de spotlight staat heeft staan swingen op de dansvloer!

Aan het einde van de avond hadden we voor iedereen nog een leuk gevulde goodiebag klaarstaan. Bij het uitdelen van de tasjes kwam de Anja van de schoonmaak nog even naar me toe; “Dat heb jij goed gedaan meissie, dit was een geweldig feessie.”

 

Groetjes SUUS